A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional

uma análise semântica

Keywords: Competency-based teaching, Emotional intelligence, Education, Organizational psychology, Attitudinal assessment

Abstract

The objective of this research is to describe the relationship between the development of the attitudinal component in Higher Military Education and the theories of emotional intelligence through a semantic analysis. To this purpose, the epistemological bases of competency-based teaching were explored, as well as the theoretical framework related to emotional intelligence and the official documents that regulate Higher Military Education since the adoption of Competency-Based Teaching in the Agulhas Negras Military Academy (AMAN). The limits for the research are related to the legislations that regulate Higher Military Education within the period between 2010 and 2022. The research question is: how is attitudinal assessment related to the development of emotional intelligence in students trained at AMAN? The chosen methodology consists of a descriptive, qualitative approach, using bibliographic research based on content analysis that combines official documents and analytical literature. The data suggest that attitudinal assessment in Higher Military Education enables the development and the assessment of emotional intelligence by students. We indicate paths for prospect developments, presenting the feasibility of stimulating the development of emotional intelligence in higher education through macroalterations and suggesting new research to measure our hypothesis.

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Author Biography

Edson Ramon Lima Pereira dos SANTOS, Exército Brasileiro
Resumo da Biografia: Edson Ramon Lima Pereira dos Santos, Mestre em Ciência Política e Relações Internacionais (UFPB 2022), Especialista em Psicopedagogia Escolar (CEP/FDC 2022), Especialista em Ciências Militares (ESAO 2020) e Bacharel em ciências militares (AMAN/2007). Pesquisa desenvolvimento socioemocional, inteligência artificial na educação e implementação e difusão de políticas públicas, com ênfase em educação.  Atualmente, é Chefe da Seção Psicopedagógica do CMVM.

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Published
2023-06-29
How to Cite
SANTOS, E. R. L. P. dos. (2023). A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional: uma análise semântica. Revista Agulhas Negras, 7(9), 58-73. Retrieved from http://ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/11335