The Influence of Developing Emotional Skills for Coping with Stressful Situations in Military Training

Keywords: Stressful stimuli, Emotional skills, Military training, Brazilian army

Abstract

This study took place at the Army Sergeant School Escola de Sargento das Armas (ESA), the educational institution responsible for training the Combat Sergeants of the Brazilian Army. This paper reports the experience on the development of emotional skills in coping with stressful situations in combat sergeant training and the effects of this intervention on students' performance, during a week of activities in a simulated combat situation. Among six groups that underwent the training week, a group of 28 (twenty-eight) students participated in the training. Behavioral techniques involving self-knowledge, behavioral rehearsals and meditative practices were used. The results collected in individual research demonstrated a positive perception in the self-assessment made by students, which was observed by reports of better anxiety control, increased performance and greater quality in the use of time. The consistency of the results of the group that received the training in the assessments that were carried out by the instruction team is significant, achieving the second-best score among the six teams that took part in the activities throughout the week.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorival de Souza LIMA JÚNIOR, Universidad Europea del Atlántico, Santander, Espanha

Tenente-Coronel formado na Academia Militar das Agulhas Negras. Graduado em Psicologia (Universidade Estácio Juiz de Fora); Pós-graduado em Psicologia Organizacional e do Trabalho e Educação Especial e Inclusiva (Centro Universitário Internacional); Psicopedagogia Escolar e Orientação Educacional (Centro de Estudo de Pessoal). Mestrando em Consultoria e Desenvolvimento Organizacional (Universidad del Atlantico, Espanha) Chefe da Divisão de Ensino do Centro de Instrução de Operações Especiais.

Daniela Carvalho BÉRGAMO, Exército Brasileiro, São Paulo, SP

Tenente OTT Graduada em Psicologia pela Universidade de Marília. Especialista em Psicologia Hospitalar pelo Conselho Federal de Psicologia. Mestre em Gestão da Clínica pela Universidade Federal de São Carlos. Psicóloga do Hospital Militar de São Paulo

References

BARDIN Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BECK, Judith S.Terapia Cognitivo-Comportamental: Teoria e Prática. 2 ed. Porto Alegre: ArtMed, 2013.

BION, W. R. Os elementos da psicanálise: o aprender com a experiência. Rio de Janeiro: Zahar, 1966

BRAGA, D., BARBOSA, N. E ROCHA, L. Quase metade dos brasileiros que fizeram check-up nos últimos meses têm estresse, diz pesquisa. 2022. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/saude/quase-metade-dos-brasileiros-que-fizeram-check-up-nos-ultimos-meses-tem-estresse-diz-pesquisa/. Acesso em: 21 DEZ 2022.

CARPENTER, William Benjamin. Principles of mental physiology. Nova York: Appeton, 1984.

CEBOLLA, Ausias; GARCÍA-CAMPAYO, Javier; DEMARZO, Marcelo. Mindfulness y ciencia: de latradición a lamodernidad. Madrid: Alianza Editorial, 2014.

EBERSPACHER, Hans. Entretenimento mental: un manual para entrenadores y deportistas. Zaragoza: INDE – Publicaciones, 1995.

ESCOLA DE SARGENTOS DAS ARMAS (ESA). Institucional. O Curso. Disponível em: http://www.esa.eb.mil.br/index.php/pt/sobre-o-curso. Acesso em: 02 JUL 2020b.

ESCOLA DE SARGENTOS DAS ARMAS (ESA). Ordem de Instrução n.º 002-S3 da SIEsp. Estágio Básico de Instruções Especiais (EBIE). 16 MAR 2020a. 143p.

GERMER, Christopher. K. Mindfulness: O que é? Qual é a sua importância? In: GERMER, C. K.; SIEGEL, R. D.; FULTON, P. R. Mindfuless e psicoterapia. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, p. 2-36, 2016.

KABAT-ZINN, Jon. Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, n. 10, v. 2, p. 144–156, 2003. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1093/clipsy.bpg016. Acesso em: 21 OUT 2020.

LUFT, Caroline Di Bernardi et al. Versão brasileira da Escala de Estresse Percebido: tradução e validação para idosos. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v. 41, n. 4, p. 606-615, Ago 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89102007000400015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 JUN 2020.

MARTI, Ausias Cebolla I., GARCIA-CAMPAYO, Javier, & DEMARZO, Marcelo. Mindfulness e ciência: da tradição à modernidade. São Paulo: Palas Athena, 2016.

SILVA, André. Autoconhecimento: O impulso para a evolução. GV Executivo, [S.l.], v. 18, n. 5, p. 42-44, out. 2019. DOI: https://doi.org/10.12660/gvexec.v18n5.2019.80377 . Acesso em: 21 JUN 2020.

SMITH, Eric N.; YOUNG, Michael D.; CRUM, Alia J. Stress, Mindsets, and Success in Navy SEALs Special Warfare Training. Front. Psychol. Jan, 2020. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.02962/full. Acesso em: 08 NOV 2020.

TORRES, Clérisson. O autoconhecimento como método específico na busca de nosso centro. Núcleo de Estudos sobre Autoconhecimento e Desenvolvimento Socioemocional, p. 1-22, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/23944674/o_autoconhecimento_como_m%c3%89todo_espec%c3%8dfico_na_busca_de_nosso_centro#:~:text=o%20m%c3%a9todo%20espec%c3%adfico%20na%20busca,infinita%20de%20nuances%20e%20contradi%c3%a7%c3%b5es. Acesso em: 20 MAR 2020.

UNITED STATES OF AMERICA (USA). Department of Defense. Directive. DODD 6490.5. Washington, DC, 1999. Disponível em: https://www.marinha.mil.br/egn/sites/www.marinha.mil.br.egn/files/CPEM014%20TESE%20CMG%20%28Md%29%20GISELA.pdf. Acesso em: 26 OUT 2021.

ZABALA, Antoni; ARANU Laia. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published
2023-12-11
How to Cite
LIMA JÚNIOR, L. de S., & BÉRGAMO, D. C. (2023). The Influence of Developing Emotional Skills for Coping with Stressful Situations in Military Training. Revista Agulhas Negras, 7(10), 192-204. Retrieved from http://ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/12102