A Geometric Mean-Based Approach for Student Ranking

emphasizing consistency and mitigating the impact of outliers

Keywords: Statistics, Military science, Geometric mean, Arithmetic mean, Ranking

Abstract

The arithmetic mean (AM) is conventionally employed as a measure of central tendency to rank students. However, it has limitations such as the susceptibility to extreme values and the disregard for the consistency of grades. This article proposes an alternative ranking method that prioritizes student regular performance throughout the course and minimizes the influence of outliers. A quantitative descriptive study with simulation was conducted in order to compare the traditional method with the use of the harmonic and geometric means. The results unveiled significant changes in the final student rankings, demonstrating that the geometric mean is the most suitable for recognizing high-performing students and highlighting those with the most consistent grades. The study contributes to the field of national defense concentration, opening venues for future research on the impact of performance consistency in the training of professionals in this field.

References

BERTRAND, J. W. M.; FRANSOO, J. C. Operations management research methodologies using quantitative modeling. International Journal of Operations & Production Management, v. 22, n. 2, p. 241–264, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1108/01443570210414338. Acesso em: 24 set. 2022.

BRASIL. Portaria nº 734, de 19 de agosto de 2010. Conceitua Ciências Militares, estabelece sua finalidade e delimita o escopo de seu estudo. LEx: Boletim do Exército nº 34/2010. Brasília, 2010. Disponível em: http://www.sgex.eb.mil.br/sg8/006_outras_publicacoes/07_publicacoes_diversas/01_comando_do_exercito/port_n_734_cmdo_eb_19ago2010.html. Acesso em 24 set. 2022a.

BRASIL. Ministério da Defesa. Exército Brasileiro. Diretoria de Educação e Cultura do Exército (DECEx). Diretoria de Educação Superior Militar (DESMil). Normas internas para avaliação dos cursos de formação e graduação de oficiais de carreira da linha de ensino militar bélico. Rio de Janeiro, 17 fev. 2022b.

BRASIL. Normas de Avaliação Escolar da Educação Básica no Sistema Colégio Militar do Brasil (EB60-N-08.001), 1ª Edição, 2022. Disponível em: https://www.cmm.eb.mil.br/images/CMM_2022/DE/LEGISLACAO/NAESCMB_2022.pdf Acesso em: 26 set 2022c.

BUSSAB, W. O.; MORETTIN, P. A. Estatística Básica. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2002. 526 p.

HARIKI, S. Média harmônica. Revista do Professor de Matemática, v. 32, pp. 17-24, 1996.

HOFFMANN, R. Estatística para Economistas. 4. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2006. 432 p.

MATEJAS, J; BAHOVEC, V. Another Approach to Generalizing the Mean. Teaching Statistics. V.30, Number 2, Summer 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1467-9639.2008.00310.x. Acesso em: 24 set. 2022.

MELLO, M. H.; QUINTELLA, H.L.; MELLO, J.C. Avaliação do desempenho de alunos considerando classificações obtidas e opiniões dos docentes. Investigação Operacional, v. 24, pp. 187-196, 2004. Disponível em: https://oasisbr.ibict.br/vufind/Record/RCAP_1cbbb3cac49f4d89d3209514aceab118. Acesso em: 24 set. 2022.

SHELDON, N. The Generalized Mean. Teaching Statistics. V.6, Number 1, Spring 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1467-9639.2004.0141a.x. Acesso em: 24 set. 2022.

SILVEIRA, F. L. Comparação entre três argumentos de concorrência para o concurso vestibular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Estudos em Avaliação Educacional, v. 16, pp. 43-57,1997. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/vol4/n2/v4_n2_a3.htm. Acesso em: 24 set. 2022.

TOLEDO, G. L.; OVALLE, I. I. Estatística básica. Atlas, 1982.

TRICHES, D.; FURLANETO A. V. R. Análise comparativa dos indicadores que medem a inflação na economia brasileira. Pesquisa & Debate, v. 16, n.1(27), pp. 179-200, 2005. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/rpe/article/view/11889. Acesso em 24 set. 2022.

VOGEL, R. M. The geometric mean? Communications in Statistics - Theory and Methods, v. 51, n. 1, p. 82–94, 2 jan. 2022. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03610926.2020.1743313. Acesso em 26 set. 2022.

Published
2024-05-14
How to Cite
Campos Leoni, R., Freitas Pinto, B., & Camillo, D. (2024). A Geometric Mean-Based Approach for Student Ranking: emphasizing consistency and mitigating the impact of outliers. Revista Agulhas Negras, 8(11), 44-55. Retrieved from http://ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/12541

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.