ESTRATÉGIAS DE COPING

AVALIAÇÃO DAS SITUAÇÕES INDUTORAS DE ESTRESSE NA AMAN PERANTE OS RECURSOS PESSOAIS DOS CADETES DO CURSO DE COMUNICAÇÕES E SUA INFLUÊNCIA NA FORMAÇÃO DE GRUPOS

  • Willian Bueno BAMBERG AMAN - ACADEMIA MILITAR DAS AGULHAS NEGRAS
  • George Hamilton de Souza PINTO AMAN - ACADEMIA MILITAR DAS AGULHAS NEGRAS; Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) https://orcid.org/0000-0001-8988-5842
  • Atílio Sozzi NOGUEIRA AMAN - ACADEMIA MILITAR DAS AGULHAS NEGRAS; Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) https://orcid.org/0000-0002-2479-500X
  • Marcos Aguiar de SOUZA Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Keywords: Coping, Stress, Military formation, Groups, AMAN

Abstract

Coping or coping strategies are understood as the set of strategies used by the individual to cope with
situations considered excessive and the consequent emotional reactions caused by them. In military
training, the proper use of coping strategies is a prime factor. The aim of the study was to identify,
through the Toulousian Coping Scale, how cadets use such strategies, to find out what are the main
stress-inducing situations and to analyze whether similar coping strategies can influence the
individual's interaction with the group. 111 male cadets participated in the Signal Corps Course (C
Com). The Informed Consent Form (ICF) was completed and the following research tools were
answered online: Toulousiana Coping Scale adapted to the AMAN Cadet universe and the Perceived
Stress Scale. The first study on stress-inducing situations in C Com cadets allowed us to identify
situations in which the cadet primarily considers them capable of exceeding their own resources. The
study of coping strategies allowed us to describe the set of behavioral and cognitive efforts used to cope with these stressful circumstances. The study of the influence of coping strategies on group organization allowed, first, to raise the cadets with better indexes, scope C Com and to understand
what is the level of coping of these cadets, comparing them with the rest of the course, so that a The
second analysis allowed us to point out a factor in coping strategies that could influence group
formation.

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Author Biography

Marcos Aguiar de SOUZA, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Possui graduação (UGF - 1993), mestrado (UGF - 1995) e doutorado em Psicologia (UFRJ - 2003), e pós-doutorado em gestão, com ênfase em métodos quantitativos, pelo ISCTE (Instituto Superior de Ciências do Trabalho e da Empresa - Lisboa - 2013). É Professor Titular do Departamento de Psicometria da UFRJ. Atua como professor permanente nos Programas de Pós-Graduação em Psicologia da UFRJ e da UFRRJ (Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro). Participa do GT da ANPEPP Cultura e Saúde nas Organizações. Tem interesse em técnicas de coleta e análise de dados, Construção e validação de instrumentos de medida, e em Psicologia Positiva aplicada às Organizações, particularmente no que se refere a investigações envolvendo psicologia em contextos de atuação militar e de segurança pública. É coordenador, na Associação Nacional de Pesquisa e Pós Graduação em Psicologia - ANPEPP, do Grupo de Trabalho PSICOLOGIA E SEGURANÇA (Código 6379281). Atualmente é Coordenador do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Contato: marcos.aguiar@pq.cnpq.br. 

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Published
2020-02-10
How to Cite
BAMBERG, W. B., PINTO, G. H. de S., NOGUEIRA, A. S., & SOUZA, M. A. de. (2020). ESTRATÉGIAS DE COPING: AVALIAÇÃO DAS SITUAÇÕES INDUTORAS DE ESTRESSE NA AMAN PERANTE OS RECURSOS PESSOAIS DOS CADETES DO CURSO DE COMUNICAÇÕES E SUA INFLUÊNCIA NA FORMAÇÃO DE GRUPOS. Revista Agulhas Negras, 3(3), 16-23. Retrieved from http://ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/7820