Military Music

Definitions, History and Importance

Keywords: Music, Military, Utilitarianism, Cadence, Communication

Abstract

The objective of this paper is to systematically discuss music and its utilitarianism in the military universe. It is a bibliographical research, whose methodology consists of a qualitative approach based on the exploratory investigation of the outlined objectives. Questions about definitions of military music; history of military music; and, finally, its importance in the military context will be discussed. Within this general panorama, some aspects will be approached: 1) the artistic expression and the relationship between the work of art and the artist; 2) the understanding of music within the scope of science and its various disciplines; 3) the interdisciplinary characteristic of music and its interaction with multiple areas of knowledge and of culture; 4) the musical phenomenon and its concrete and abstract dimensions; 5) its possible definition and utilitarianism within the military context; 6) the presence of music in the various military activities of the various peoples and nations since Antiquity; 7) its use as a means of communication and a way to regulate displacements of troops; and 8) the consolidation of the Marching music as a Brazilian music genre, mentioning its complex structure and expressive techniques. Finally, regarding the importance of military music, its interrelated functions and its role in the triad of life, combat and work will be listed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A BÍBLIA. A destruição de Jericó. Tradução de João Ferreira Almeida. Várzea Paulista – SP - Brasil: Casa Publicadora Paulista, 2012. 316 p. Velho Testamento e Novo Testamento.

A BÍBLIA. As duas trombetas de Prata. Tradução de João Ferreira Almeida. Várzea Paulista – SP - Brasil: Casa Publicadora Paulista, 2012. 316 p. Velho Testamento e Novo Testamento.

BINDER, F. P. Bandas Militares no Brasil: difusão e organização entre 1808-1889. Dissertação. 2006. 132 p. (Mestrado em Música) Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista – UNESP. São Paulo, SP, 2006. Disponível em: https://www.academia.edu/3087525/Bandas_Militares_no_Brasil_difus%C3%A3o_e_organiza%C3%A7%C3%A3o_entre_1808_1889_Mestrado_Volume_II_Partituras?auto=download. Acesso em: 6 DEZ 2018.

CARDOSO, A. A Música na Corte de D. João VI/ André Cardoso; coordenador Paulo Roberto Pereira. São Paulo: Martins, 2008. 183 p.

CARVALHO, V. M. História e Tradição da Música Militar. Centro de Pesquisas Estratégicas “Paulino Soares de Souza”. Universidade Federal de Juiz de Fora: Juiz de Fora, 2006.

CERQUEIRA, F. V. Música e Guerra na Grécia Antiga. O testemunho dos Textos Antigos e da Iconografia. Phoînix, Rio de Janeiro, 8: 134 – 161, 2002. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/phoinix/article/view/33220/18639. Acesso em: 14 SET 2019

FERRÁRIA, A. M. R. A. História, Tradição e Património da Música Militar em Portugal. Um Estudo de Caso: a Charanga a Cavalo da Guarda Nacional Republicana. Dissertação. 107 p. 2012. (Mestrado em Antropologia Especialidade Turismo e Patrimônio) Instituto Universitário de Lisboa. Lisboa, Portugal, 2012. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/4990/1/master_ana_ricardo_ferraria.pdf. Acesso em: 19 MAIO 2019.

FREIRE JUNIOR, J.; BARROS JUNIOR, A. J.; BUSSOLOTTI, J. M. Bases Metodológicas para a Construção do Conhecimento Científico: Algumas considerações. Revista Agulhas Negras, Resende, RJ. Vol. 5, Nº. 5, p. V - X, Ano 2021. Disponível em: http://www.ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/8180/7070. Acesso em: 10 NOV 2021.

GROUT, D. J.; PALISCA, C. V. História da Música Ocidental. Título original inglês: A History of Western Music. 1988, by W.W. Norton & Company. Tradução: Ana Luisa Fama. Revisão do texto: José Soares de Almeida. Fotocomposição: Gradiva. Lisboa. 2ª edição: Janeiro de 2001. 759 p.

HOLANDA FILHO, R. P. O Papel das Bandas de Música no contexto Social, Educacional e Artístico/Renan Pimenta de Holanda Filho. – Recife: Caldeira Cultural Brasileira, 2010. 106p.

LISBOA, R. R. A Escrita Idiomática para Tuba nos Dobrados Seresteiro, Saudades e Pretensioso. Artigo de Mestrado. 2005. 37 p. (Mestrado em Música) Escola de Música, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/AAGS-7YQHJB/1/renato_dobrados_joao_cavalcante_capa_sumario_final.pdf. Acesso em: 18 AGO 2019.

MED, B. Teoria da Música. 4ed. Brasília: MusiMed edições musicais, 1996. 420 p.

MENDES, M. Os sentidos da música na Roma Antiga. Dissertação. 2010. 148 p. (Mestrado em Linguística) Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Campinas, SP, 2010. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/CAMP_172d2cbea4b518c33f440d0d3b2caa35#details. Acesso em: 23 JAN 2019

MOREIRA, E. O que é (pode ser) música uma análise fenomenológica das atitudes de escuta segundo Pierre Schaffer. (Ed. Musical) Unirio, [200-?]. Disponível em: https://estevaomoreira.files.wordpress.com/2010/06/jose-estevao-moreira-o-que-e-pode-ser-musica-simpemus-3.pdf. Acesso em: 25 FEV 2017.

PEREIRA, V. L. S. “Caras mas boas” – Música e Poder Simbólico (a partir da análise da Banda da Armada Portuguesa). Dissertação. 2008. 165 p. (Mestrado em Música) Universidade de Aveiro. Aveiro, Portugal, 2008. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/1166. Acesso em: 25 ABR 2019.

PICCHI, A. Interdisciplinaridade e música. Mimesis, Bauru, v. 31, n. 1, p. 65 – 74, 2010.

PRIOLLI, M. L. M. Princípios Básicos da Música para a Juventude. 1º Volume. 48. ed. Rio de Janeiro: Casa Oliveira de Músicas Ltda, 2006. 135 p.

REINATO, J. C. Música ao Seu Alcance. 1ª Edição. Volume I. Edição do Autor. Campinas – SP, 2014a. 214 p.

REINATO, J. C. Música ao Seu Alcance. 1ª Edição. Volume II. Edição do Autor. Campinas – SP, 2014b. 214 p.

ROCHA, J. R. F. O Dobrado: Breve Estudo de um Gênero Musical Brasileiro. Banda Sinfônica EMUFMG. Abril, 2011. Disponível em: http://bandasinfonicaufmg.blogspot.com.br/2011/04/o-dobrado-breve-estudo-de-um-genero.html. Acesso em: 27 MAR 2018.

SCHAFFER, P. Tratado de los objetos musicales. Versión española de Araceli Cabezón de Diego. Editorial: Alianza Editorial. Colección: Alianza Música, Número 40. S. A., Madrid, 2003. 337 p.

SOUSA. A. C. R. O Dobrado – a Nossa Marcha Cívica. História & Música no Piauí. A cultura musical piauiense, sua história e seu cotidiano em pesquisa. Maio, 2009. Disponível em: http://maestrorochasousa.blogspot.com/2009/05/o-dobrado-1.html. Acesso em: 29 JUL 2018.

SOUSA. A. C. R. O Dobrado e a Banda. Catálogo online Bandas de música de Pernambuco. 2009. Disponível em: https://catalogobandasdemusicape.wordpress.com/o-dobrado-e-a-banda/. Acesso em: 27 MAR 2018

STEFAN, G. S. Acerca de partituras e gravações no ensino da interpretação musical direcionado a violonistas eruditos iniciantes. UFRR – Universidade Federal de Roraima. 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/24381415/Acerca_de_partituras_e_grava%C3%A7%C3%B5es_no_ensino_da_interpreta%C3%A7%C3%A3o_musical_direcionado_a_violonistas_eruditos_iniciantes. Acesso em: 01 JAN 2017.

Published
2022-03-28
How to Cite
SANTANA, A. L. de, & OLIVEIRA, Áquilas T. de. (2022). Military Music: Definitions, History and Importance. Revista Agulhas Negras, 6(7), 91-106. Retrieved from http://ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/8603