COMO APRIMORAR A MEMORIZAÇÃO EM LÍNGUA INGLESA? OS EFEITOS DE UM SOFTWARE DE APRENDIZAGEM POR REVISÃO ESPAÇADA

Abstract

The purpose of this article is to investigate the effects that a Learning Software by Spaced Review
(SARE) causes in the learning process, through the memorization of factual contents related to
English Language classes taught at the Military Academy of Agulhas Negras (AMAN). The target
audience for this research is composed of cadets from the First Year of AMAN. To achieve this
goal, the instructions to use the SARE and the method of memorization on which it is based on
were explained in an introductory way. Then, the collected data was analyzed, which was
originated from an electronic questionnaire applied to four classes of cadets, who used the SARE
for a week. This questionnaire was composed of open and closed questions, in an effort to
achieve a qualitative approach on the examination of the acquired data. The main conclusions of
this research are: the use of this SARE improved the process of memorization of factual content
in English, as well as increased the cadets’ perception of the applicability of this technology in
other subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Frangulis Costa DUARTE, Universidade de Taubaté (UNITAU); Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN).

Mestre em educação profissional (2018) e em operações militares (2001). Especialista em coordenação pedagógica (2007), bases geo-históricas para a formulação estratégica (2007), recursos humanos (2006) e educação a distância (2003). Licenciado em pedagogia (2017); bacharel em filosofia (2012) e em ciências militares (1993). Diploma C2 de Espanhol como Língua Estrangeira (2018). Trabalha na área educacional da Academia Militar das Agulhas Negras, em Resende, RJ (2009 - ).

References

BOWER, J. V.; RUTSON-GRIFFITHS, A. The relationship between the use of spaced
repetition software with a TOEIC word list and TOEIC score gains. Computer Assisted
Language Learning, v. 29, n. 7, p. 1238-1248, 2016.
Brasil. PORTARIA Nº 152-EME, DE 16 DE NOVEMBRO DE 2010. Aprova a Diretriz
para a Implantação da Nova Sistemática de Formação do Oficial de Carreira do Exército
Brasileiro da Linha de Ensino Militar Bélico. 2010.
BROADBENT, D. E. Perception and communication. Elmsford, NY, US. 1958.
CRYSTAL, D. Two thousand million?. English today, v. 24, n. 1, p. 3-6, 2008.
DUARTE, A. F. C.; FARIA, C.; LANZELLOTTE, R. M. O ensino de idiomas estrangeiros
na Academia Militar das Agulhas Negras. Anuário da Academia Militar das Agulhas
Negras, v. 1, p. 4-135, 2019.
HEBB, D. The organization of behavior: a neuropsychological theory. J. Wiley;
Chapman & Hall, 1949.
PATRIOTA, M. O impacto da tecnologia móvel no relacionamento interpessoal da
Geração Z. 2015.
RIBEIRO, R. Q. B.; COSTA, V. G. de S. A relação entre a motivação do cadete para
estudar e seu desempenho acadêmico. Revista Agulhas Negras, Resende, Ano 3, n.3,
jan./ p. 5-14. dez. 2019.
SILVA, D. Flashcards digitais-técnica de repetição espaçada aplicada ao apoio na
memorização do conteúdo estudado. Revista Gestão Universitária, p. 1-10, 2015.
SILVA, F. F.; RIBEIRO, R. Q. B; VALENTE, T. A. Os impactos da 4ª Revolução Industrial
e da Educação 4.0 no Ensino Superior Militar. Anuário da Academia Militar das
Agulhas Negras, v. 1, p. 92-102, 2019.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Penso Editora, 2015.
ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências. Penso
Editora, 2015.
Published
2021-01-29
How to Cite
MARTINS, E. D., & DUARTE, A. F. C. (2021). COMO APRIMORAR A MEMORIZAÇÃO EM LÍNGUA INGLESA? OS EFEITOS DE UM SOFTWARE DE APRENDIZAGEM POR REVISÃO ESPAÇADA. Revista Agulhas Negras, 4(4), 136-153. Retrieved from http://ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/7817