The Influence of the Learning Optimization Program on the Training of the Brazilian Army Combatant Sergeant
Abstract
The Brazilian Army's career Combatant Sergeant undergoes a two-year training period, which involves theoretical and practical activities, encompassing intellectual and behavioral aspects. The massive number of activities reduces study time and requires greater commitment from the student. This study aims to demonstrate that the application and systematic teaching of pedagogical techniques can optimize school performance, as well as the assimilation of knowledge in the long term. Throughout the year, interventions were carried out with explanations, examples and exercises on learning techniques and resources. The results of the comparative analyses showed an improvement in the grades of most students. Part of the students adopted some techniques and showed a positive perception of the use of such techniques.
Downloads
References
A CURVA DO ESQUECIMENTO - aprenda como manter em sua memória tudo o que você estudar e evite o “natural” esquecimento. Estudo esquematizado. Disponível em: http://estudoesquematizado.com.br/curva-do-esquecimento. Acesso em: 06 de MAR 2018.
BATTISTI, J. Curso Sobre a Memória. 2018. Disponível em: https://www.juliobattisti.com.br/tutoriais/herbertgois/memorizacao002.asp. Acesso em: 06 de MAR 2018.
BRASIL. Ministério da Defesa. Escola de Sargentos das Armas (ESA). O Curso. Três Corações, MG. Disponível em: http://www.esa.eb.mil.br/index.php/pt/sobre-o-curso. Acesso em: 02 de JUL 2020
BUZAN, T. Mind maps at work: how to be the best at your job and still have time to play. New York: Plume, 2004.
CERS CURSOS ONLINE. Melhores Técnicas de Aprendizagem e Fixação de Conteúdo. Jusbrasil, 2015. Disponível em: https://cers.jusbrasil.com.br/noticias/133666308/as-10-melhores-tecnicas-de-aprendizagem-e-fixacao-de-conteudo. Acesso em: 27 de MAIO 2021.
CIRILLO, F. The Pomodoro Technique. Califórnia: Creative Commons, 2006.
D'AVILA, G. T. Vestibular: fatores geradores de ansiedade na cena da prova. Rev. bras. orientac. prof, São Paulo, v. 4, n. 1-2, p.105-116, DEZ. 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902003000100010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 de MAIO 2021.
DUNLOSKY, J.; RAWSON, K. A.; MARSH, E. J. Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology Show all authors. Psychological Science in the Public Interest., USA: Sage Journals, v. 14, n. 1, p. 4-58, janeiro. 2013. DOI: https://doi.org/10.1177/1529100612453266. Acesso em: 05 de FEV 2021.
FELDMAN, S.S. & WENTZEL, K. R. Relations among family interaction patterns, classroom self-restraint, and academic achievement in preadolescent boys. Journal of Educational Psychology, Washington, v. 82, n. 4, p. 813-819, 1990. Disponível em: https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.813. Acesso em: 27 de MAIO 2021.
FERRÉS, J. Vídeo e educação. 2 ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
FREUD, S. Recordar, repetir e elaborar (novas recomendações sobre a técnica da psicanálise II). 2006. In: Freud. S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas. Tradução de J. Salomão. v. XII. Rio de Janeiro: Imago. 1914, p. 161-171.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOIS, M. C. Memorização para aprender idiomas. São Paulo: Universo dos Livros, 2009.
LOCKE E.A. Toward a Theory of Task Motivation and Incentives. Organizational Bahavior and Human Performance, Washington, v. 3, n. 2, p 157-158, MAI 1968. Disponível em: https://doi.org/10.1016/0030-5073(68)90004-4. Acesso em: 27 de MAIO 2021.
MANCILHA, J. Programação NeuroLinguística aplicada ao ensino e a aprendizagem. Rio de Janeiro: INAp, 2010.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
O USO DOS SENTIDOS NA RETENÇÃO DA INFORMAÇÃO. Baguete.com, 2008. Disponível em: https://www.baguete.com.br/artigos/137/armando-terribili-filho/04/09/2008/o-uso-dos-sentidos-na-retencao-da-informacao. Acesso em: 06 de MAR 2018.
O’CONNOR, J.; SEYMOUR, J. Introdução à Programação Neurolinguística. Tradução de Heloísa Martins Costa. São Paulo: SUMMUS, 1995.
SILVA, A. L.; DE SÁ, L. Saber estudar e estudar para saber. Portugal: Porto Editora, 2007.
SILVARES, E. F. M. O papel preventivo das clínicas-escola de psicologia em seu atendimento a crianças. Temas em Psicologia. Ribeirão Preto: Pepsic, v. 1, n. 2, p. 87-97, AGO 1993. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X1993000200012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 de MAR 2021.
TICE, D.; BAUMEISTER, R. F. Controlling anger: Self-Induced Emotion Change. New York: Touchstone, 1989.
DOUGLAS, W.; ZARA, C. Como usar o cérebro em provas e concursos: as lições da PNL, do pensamento positivo e a lei da atração para você ser aprovado. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.
Copyright (c) 2022 Lorival de Souza LIMA JUNIOR, Débora Rocha (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.