THE INFLUENCE OF PSYCHOLOGICAL TYPE ON ACADEMIC PERFORMANCE IN MILITARY HIGHER EDUCATION
Abstract
The article aims to disclose the research that was conducted with the intent of investigating the influence of psychological type on the academic performance of students in a military higher education institution. The following methodological procedures were used: initially, a bibliographical research on the psychological types was carried out as formulated by C. G. Jung and Myer-Briggs, followed by a documentary research on the functioning of the education at AMAN. Subsequently, a questionnaire was applied in order to survey the psychological type and academic data, after the application of an MBTI inventory. The result suggested that the psychological type influences academic development and, at the same time, helps the student to adapt to the teaching environment and enhances learning. The ESTJ type showed the best academic performance, as for the general type, the extrovert attitude type and the sensation function showed the best results.
Downloads
References
BRASIL. Exército Brasileiro. Portaria No 1.357, de 6 de novembro de 2014. Aprova o Regulamento da Academia Militar das Agulhas Negras (EB10-R-05.004). Brasília, DF: Gabinete do Comandante do Exército, 2014. Disponível em: https://www.sgex.eb.mil.br/sistemas/boletim_do_exercito/copiar.php?codarquivo=228&act=sep. Acesso em: 2 fev. 2021.
BRASIL. Exército Brasileiro. Aditamento no 003 ao Boletim do DECEX no 32, 05 de maio de 2016. Rio de Janeiro, RJ, 2016a.
BRASIL. Exército Brasileiro. Portaria no 202-DECEx, de 23 de novembro de 2016. Aprova as Normas para Avaliação da Aprendizagem (NAA – EB60-N-06.004). Brasília, DF: Departamento de Educação e Cultura do Exército (DECEx), 2016b. Disponível em: https://portaldeeducacao.eb.mil.br/images/legislacao/NAA_3Ed.pdf. Acesso em: 2 fev. 2021.
HALL, Calvin S.; LINDZEY, Gardner; CAMPBELL, John B. Teorias da Personalidade. 4. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.
JACOBI, Jolande. A psicologia de C. G. Jung: uma introdução às obras completas. 1. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
JUNG, Carl Gustav. A vida simbólica: estudos diversos / C. G. Jung Vol. 1 (OC 18/1). 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
JUNG, Carl Gustav. Tipos psicoloógicos (OC 6). 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
PENNA, Eloisa Marques Damasco. Epistemologia e método na obra de C. G. Jung. 1. ed. São Paulo, SP: EDUC: FAPESP, 2013.
PENNA, Eloisa Marques Damasco. Processamento simbólico-arquetípico: pesquisa em psicologia analítica. 1. ed. São Paulo, SP: EDUC: FAPESP, 2014.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar De. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Nova Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
RAMOS, Luís Marcelo Alves. Os tipos psicológicos na psicologia analítica de Carl Gustav Jung e o Invetário de personalida “Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)”: contribuições para a psicologia educacional, organizacional e clínica. Educação Temática Digital, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 137–180, 2005. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/779. Acesso em: 02 fev 2021.
RIBEIRO, Ricardo de Queirós Batista. Metodologias ativas de aprendizagem: influências na motivação do aluno para o estudo. Technology and Society (BRAJETS) Br. J. Ed., Tech. Soc., v, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 164–177, 2020. DOI: https://doi.org/10.14571/brajets.v13.n2. Acesso em: 02 fev 2021.
SILVA, Lucas Lima Da. A influência do Tipo Psicológico no desempenho acadêmico dos cadetes da AMAN. 2019. Academia Militar das Agulhas Negras, [S. l.], 2019. Disponível em: https://bdex.eb.mil.br/jspui/bitstream/123456789/6053/1/6438.pdf. Acesso em: 2 fev. 2021.
SILVEIRA, Nise Da. Jung: vida e obra. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1997.
Copyright (c) 2021 Autores
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.