Discussion on Monitoring Graduates of IFNMG – Araçuaí Campus: An Analysis of Integrated High School Courses

Main Article Content

Mônica dos Santos Silva Silva
Natália Araújo Rocha
Carlos Augusto Pereira da Silva
Ricardo Jardim Neiva
Bruna das Graças Soares

Abstract

This study aims to discuss the hypotheses raised about the professional and academic profiles of graduates of technical courses integrated into high school (IEM) at IFNMG - Araçuaí campus. The research, based on empirical and descriptive approach, was carried out through an online questionnaire, applied to former students of integrated courses in Informatics and Environment, graduating between 2011 and 2018. The results show that most of the graduates of the courses IEM technicians, 73% (8), do not have a professional profile formed because they are not inserted in the world of work. This percentage is closely related to those who choose to continue their studies at the higher level, in undergraduate courses, given the support of families, who have better financial conditions, or seek scholarships, also due to the low remuneration received by the professional performance and the world view that the IF provides. This last factor was corroborated by 91% (10) of former students who intend to continue their studies after completing the technical course, due to incentives from teachers and the institution, according to observations of pedagogical activities carried out on campus. Therefore, this work proved to be important, because, through a data collection, it becomes possible to know the profile of the graduates trained in the institution in order to verify if the purpose of its implementation is being achieved, in addition to improving the processes educational programs and institutional management.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, M. dos S. S., Rocha, N. A., Pereira da Silva, C. A., Neiva, R. J., & Soares, B. das G. (2022). Discussion on Monitoring Graduates of IFNMG – Araçuaí Campus: An Analysis of Integrated High School Courses. Scientific Journal Foundation Osorio, 7(1), 62-77. Retrieved from https://ebrevistas.eb.mil.br/rcfo/article/view/11178
Section
Artigos
Author Biographies

Mônica dos Santos Silva Silva, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Bacharel em Administração pelo Instituto Federal do Norte de Minas Gerais- IFNMG - Campus Araçuaí.

Natália Araújo Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais

Administradora pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais (IFNMG) - Campus Araçuaí

Carlos Augusto Pereira da Silva, Fundação Osorio

Professor da Fundação Osorio. Engenheiro Ambiental pela Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológicas Santo Agostinho de Montes Claros, especialista em Recursos Hídricos e Ambientais pela UFMG e mestrando em Engenharia Ambiental pela UFRJ. 

Ricardo Jardim Neiva, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Professor do Instituto Federal do Norre de Minas Gerais. Doutorando em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros. Bacharel em Enfermagem pela UEMG; Pós-graduação em Atenção Básica e Saúde da Família - UFMG; Pós-graduado em Administração Pública pelo IFNMG. Mestre em Sociologia Política pela UFSC.

Bruna das Graças Soares, Colégio Militar do Rio de Janeiro

Professora do Colégio Militar do Rio de Janeiro. Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro . Mestre em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Especialista em Ensino de Língua Inglesa pela Faculdade de Formação de Professores da UERJ. Bacharel em Letras: Português-Inglês pela Universidade Federal do Rio de Janeiro com licenciatura em Língua Inglesa pelo Programa Especial de Formação Pedagógica para Docente do Ensino Fundamental e Médio da Universidade Cândido Mendes.