Biosafety as Our Topic: Looking at the Topic in the School Context

Main Article Content

Felipe de Queiroz Chaves
Maria de Fátima Alves de Oliveira

Abstract

Biosafety is an area focused on preventing, minimizing and eliminating health risks and has become a socially emphasized issue, due to the Covid-19 pandemic. The main objective of this study was to analyze specific approaches to Biosafety from 2017 to 2023, in the databases: Google Scholar, Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and Scielo. We were interested in seeing how the Biosafety theme permeates the school and extra-school interaction processes. We used the following descriptors: Biosafety, Teaching Strategies, Science Teaching and Biosafety, Biosafety and school spaces and Biosafety Teaching. Academic productions relating the topic of Biosafety with the school context were analyzed. However, what is found in the literature analyzed from 2017 to 2023 are works mainly aimed at laboratory scenarios, giving little emphasis to the approach in school environments. The work methodology consisted of a systematic review of these productions through searches on academic work platforms. The findings of this review highlighted the need for more researchers to channel and expand the discussion of Biosafety to school environments, especially after the Covid-19 pandemic scenario, where the subject gained considerable publicity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chaves, F. de Q., & Alves de Oliveira, M. de F. (2023). Biosafety as Our Topic: Looking at the Topic in the School Context. Scientific Journal Foundation Osorio, 8(1), 100-121. Retrieved from https://ebrevistas.eb.mil.br/rcfo/article/view/12235
Section
Artigos
Author Biographies

Felipe de Queiroz Chaves, Fundação Oswaldo Cruz

Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2012), curso Técnico em Biodiagnóstico, Histologia e Microscopia pela Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal da Paraíba(2009), especialização em Ensino de Biologia e Gestão de Saúde Pública e Meio Ambiente pela Universidade Candido Mendes e Mestrado em Ciência Animal pela Universidade Federal da Paraíba. Atualmente é técnico de laboratório/biossegurança da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Biologia Geral. 

Maria de Fátima Alves de Oliveira, Fundação Oswaldo Cruz

Possui graduação em Ciências Biológicas pela UFRJ (1977), bióloga (modalidade Genética) pela UFRJ (1978), Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1996) e Doutorado em Ensino de Biociências e Saúde pelo Instituto Oswaldo Cruz (2008). Professora de Ciências da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (1985-2003;1986-2013) - Aposentada nas duas matrículas.. Docente permanente, atuando como colaborador, voluntária, no Programa em Ensino em Biociências e Saúde (lato e stricto sensu - IOC/Fiocruz- CAPES 7,0) no Laboratório de Avaliação e Promoção da Saúde Ambiental - LAPSA. Atuou como Docente do Programa de Mestrado Profissional em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente (UNIFOA/RJ, 2010-2018). Atuou como Docente do Centro Universitário Moacyr Sreder Bastos (RJ) durante 4 décadas (1978-2018). Com experiência na área de Educação, Ensino de Ciências, Meio Ambiente e Biologia, trabalhando com os seguintes temas: Educação/Avaliação, Prevenção/Saúde e Ensino de Nutrição, Meio Ambiente e Saúde, Recursos didáticos, Formação de Professores e Metodologias Ativas.Linhas de pesquisa: Ensino-aprendizagem em Biociências e Saúde (Mestrado Acadêmico e Doutorado) e Elaboração e Avaliação de Recursos Educativos para o Ensino (Mestrado Acadêmico e Profissional).Link Lattes: https://lattes.cnpq.br/3047876834714077ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1906-5643