Didactic Strategies´Analysis Developed in Science Education By Students´ Perception

Main Article Content

Érica Cavalcanti de Albuquerque Dell Asem
Maria de Fátima Alves de Oliveira

Abstract

We are experiencing the post-truth era, which has led to widespread skepticism and discredit in Science. The reflection of this denialist movement is reaching schools that need to deal with the scientific literacy process of these students immersed in these issues. Understanding Science and its processes is essential for the participation of the youth in society. Selecting appropriate teaching strategies enables motivation and interest and this can contribute to the construction of learning by the students. This study aims to discuss the 6th grade elementary school students´perception regarding different teaching strategies developed in Science classes during 2022. This research of descriptive character, in a qualitative approach, was carried out using a semi-structure questionnaire applied to student from a public school located in the city of Rio de Janeiro. The results show that the majority of the students evaluate laboratory classes and Science Fair as motivating strategies for learning Science. However, group work, which occurs in Science Fair projects or their similar proposals, is a limitation of this motivation, as many students consider this type of dynamic as a challenge. Proposals involving traditional teaching are also poorly evaluated by students, as these are boring and unrelated to the world around them. Therefore, this work proved to be important to bring reflection on students' perception of different teaching strategies, discussing and proposing activities that go towards the specific competencies of Natural Sciences provided for in the BNCC, taking into account the motivational factors for students, enabling the formation of the youth who are critical and aware of the demands of our modern society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dell Asem, Érica C. de A., & Alves de Oliveira, M. de F. (2023). Didactic Strategies´Analysis Developed in Science Education By Students´ Perception. Scientific Journal Foundation Osorio, 8(1), 139-155. Retrieved from http://ebrevistas.eb.mil.br/rcfo/article/view/12237
Section
Artigos
Author Biographies

Érica Cavalcanti de Albuquerque Dell Asem, Fundação Osorio

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005). Concluiu o programa de mestrado em ensino de Ciências - modalidade Biologia - pelo Programa Interunidades da Universidade de São Paulo (USP) tendo defendido sua tese em 2010. Atualmente cursa o Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação Stricto sensu em Ensino de Biociências e Saúde pela Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ). Desde 2014, leciona Ciências e Biologia na escola pública federal Fundação Osorio (Rio de Janeiro, RJ)

Maria de Fátima Alves de Oliveira, Fundação Oswaldo Cruz

Possui graduação em Ciências Biológicas pela UFRJ (1977), bióloga (modalidade Genética) pela UFRJ (1978), Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1996) e Doutorado em Ensino de Biociências e Saúde pelo Instituto Oswaldo Cruz (2008). Professora de Ciências da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (1985-2003;1986-2013) - Aposentada nas duas matrículas.. Docente permanente, atuando como colaborador, voluntária, no Programa em Ensino em Biociências e Saúde (lato e stricto sensu - IOC/Fiocruz- CAPES 7,0) no Laboratório de Avaliação e Promoção da Saúde Ambiental - LAPSA. Atuou como Docente do Programa de Mestrado Profissional em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente (UNIFOA/RJ, 2010-2018). Atuou como Docente do Centro Universitário Moacyr Sreder Bastos (RJ) durante 4 décadas (1978-2018). Com experiência na área de Educação, Ensino de Ciências, Meio Ambiente e Biologia, trabalhando com os seguintes temas: Educação/Avaliação, Prevenção/Saúde e Ensino de Nutrição, Meio Ambiente e Saúde, Recursos didáticos, Formação de Professores e Metodologias Ativas.Linhas de pesquisa: Ensino-aprendizagem em Biociências e Saúde (Mestrado Acadêmico e Doutorado) e Elaboração e Avaliação de Recursos Educativos para o Ensino (Mestrado Acadêmico e Profissional).Link Lattes: http://lattes.cnpq.br/3047876834714077ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1906-5643