Brazilian Independence Bicentennial Project: the integrated planning process at Osorio Foundation

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Tatiane Sabino da Silva de Andrade

Abstract

This study aims at presenting both the pedagogical practice and supervision in the final years of middle school (6th to 9th year) at Osorio Foundation integrated with the planning of the Bicentennial Project of the Independence of Brazil involving the whole school setting. It included the four fields of knowledge and their respective Curriculum components: Languages (Portuguese, Arts, Physical Education, English, and Spanish (only in the last year of junior high), Mathematics, Natural Sciences and Human Sciences (History and Geography). Upon the return to face-to-face classes, after COVID-19 pandemic in the year of 2022, the President of Osorio Foundation, aligned with the school community, encouraged the teaching sectors to develop pedagogic activities in honor to the Bicentennial of Brazil Independence. The project involved every school level, from the elementary to high, as well as its physical space. The junior high, the pedagogical team and the supervision sector planned the four steps of the project. They aimed at promoting a multidisciplinary thinking on the complex process of Brazil’s development as an independent State. It gathered information and proposed activities to help consolidate citizenship through well-informed, critical, and conscientious thinking. The importance of this project is unquestionable as it contributed to strengthening the sense of national belonging, enforcing mutual respect, and fostering patriotism as well as cherishing Osorio Foundation’s values: ethics, honesty, obedience, responsibility, loyalty, solidarity, and commitment. 

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How to Cite
de Andrade, T. S. da S. (2023). Brazilian Independence Bicentennial Project: the integrated planning process at Osorio Foundation. Scientific Journal Foundation Osorio, 8(1), 176-195. Retrieved from http://ebrevistas.eb.mil.br/rcfo/article/view/12280
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Author Biography

Tatiane Sabino da Silva de Andrade, Exército Brasileiro

Mestre em Ensino Tecnológico pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM); Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas (FAPEAM: set./2015 - dez./2016); Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Processos Formativos de Professores no Ensino Tecnológico (GEPROFET); Especialista em Docência do Ensino Superior, pela Universidade Cândido Mendes e Instituto A Vez do Mestre (UCM-IAVM/RJ); Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Estácio de Sá (UNESA/RJ). Desde Dezembro de 2021 até a presente data exerce a função de Adjunto Técnica de Ensino e Supervisora Pedagógica dos anos finais do ensino fundamental (2º segmento), servindo na Fundação Osório-MD-EB e compondo a equipe da Seção Técnica de Ensino / Divisão de Ensino. Entre 2018 e 2021 enquanto Oficial Pedagoga, trabalhou como Adjunto da Assessoria da Gestão da Educação (AGE), do Departamento de Educação e Cultura do Exército Brasileiro (DECEx). No ano de 2017 atuou como Sargento Técnica em Magistério, na função de Assistente Administrativo da Seção Psicopedagógica do Colégio Militar do Rio de Janeiro (CMRJ); Foi Professora Substituta em turmas de Licenciaturas na Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), no Programa Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR) e na modalidade a distância no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM); Participou como Coordenadora do projeto: A contação de história como instrumento contribuinte na formação de leitores: oficinas de aprendizagem, no Programa de Apoio à Realização de Eventos e Cursos (PAREC) e como Vice-Coordenadora do projeto: Letramento com letras na Educação Infantil: contar, cantar, brincar e encantar, no Programa de Atividade Curricular de Extensão (PACE). Na Educação Básica, tem experiência há mais de 12 anos, nas redes de ensino pública e privada. Também ministrou aulas em cursos preparatórios para concursos do Magistério, foi Assessora Pedagógica na Editora IBEP/RJ e em projetos no SESC/RJ. Extraído de : http://lattes.cnpq.br/2110070447334938