Multiculturalism: Going beyond simply respecting cultural diversity to understand the academic concept

Main Article Content

Rejane Pinto Costa

Abstract

This article aims to present the theoretical foundation that anchors the perceptions, concerns and cultural problematizations that have always permeated the different universes and civil and, especially, military segments of society, starting from the research I conducted in the doctorate course at the Federal University of Rio de Janeiro, at the Faculty of Education, in 2009, to scientifically support those who seek to understand how cultural dimensions are impacting operational scenarios today. Thus, I seek to present multiculturalism as a theoretical-methodological concept to those whose crystallized belief in the ideal of homogeneity does not allow to overcome the barriers that prevent the recognition and appreciation of the possibilities of success of organizations and multicultural forces.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
PINTO COSTA, R. Multiculturalism: Going beyond simply respecting cultural diversity to understand the academic concept. Coleção Meira Mattos: revista das ciências militares, n. 25, 14 Jul. 2012.
Section
Articles
Author Biography

Rejane Pinto Costa, Professora e pesquisadora nos programas de pesquisa e pós-graduação da Escola de Comando Estado-Maior do Exército, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4773764P6

É doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2009). Pesquisa a relevância do multiculturalismo e dos peace studies no preparo e no emprego de militares no cenário operacional contemporêneo. É membro do Grupo de Interesse Especial em Educação para a Paz do American Educational Research Association (AERA). Possui graduação em Letras (Português/Inglês e respectivas literaturas), pela Universidade Federal de Santa Catarina (1987) e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001). É oficial do Exército Brasileiro, com experiência no ensino de língua inglesa numa perspectiva multicultural e no impacto da educação multicultural e da educação para a paz no meio acadêmico civil e militar. Atualmente, atua na área de defesa como professora e pesquisadora nos programas de pesquisa e pós-graduação do Instituto Meira Mattos da Escola de Comando Estado-Maior do Exército.