Brazil and the use of force in the post-Cold War: symbolic narratives as foreign policy tools

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Fernando Brancoli

Abstract

This article aims to analyze the position of Brazil in discussions on the use of force internationally in the post-Cold War era. With an emphasis on the concepts of Non-Indifference and the Responsibility to Protect, it will be argued that Brazilian foreign policy on the subject has been based not on the creation of standards — but primarily with the establishment of what we call symbolic narratives. Through the theoretical framework proposed by the French philosopher Pierre Bourdieu, the concepts of Field and Habitus are applied to understand such scenario.

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How to Cite
BRANCOLI, F. Brazil and the use of force in the post-Cold War: symbolic narratives as foreign policy tools. Coleção Meira Mattos: revista das ciências militares, v. 10, n. 37, p. 47-57, 8 Sep. 2016.
Section
Scientific Articles
Author Biography

Fernando Brancoli, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais San Tiago Dantas - Unesp, Unicamp e PUC-SP, complementando as pesquisas com um programa de dupla titulação doutoral na Universidade de Copenhague. É Visiting Scholar da Universidade da Calofórnia - Santa Bárbara. É professor de Relações Internacionais da PUC-Rio e do MBA em Relações Internacionais da Fundação Getúlio Vargas. Foi professor substituto concursado da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) no Núcleo de Estudos Internacionais (2012-2013). É consultor do Comitê Internacional da Cruz Vermelha e da Organização das Nações Unidas, no grupo para Controle de Mercenários. Atua como pesquisador associado do DEI da Unviersidade Paris I - Panthéon Sorbonne (França), do Arab Council for the Social Sciences (Líbano) e do GEDES (Brasil). Foi pesquisador conviado do CHRGJ da Universidade de Nova York (EUA) e do Centro de Relações Internacionais da LSE (Londres). Áreas de interesse acadêmico: Questões de Guerra e Paz, Estudos Estratégicos, Empresas Militares Privadas, Oriente Médio, e Comunicação e participação da mídia em áreas de guerra.