In times of pandemic, the digital information and communication technologies in the state public education network in Boa Vista, RR

Main Article Content

Angelo Augusto Coelho Freire
Sonia Regina Mendes dos Santos
Mário Eduardo Coutinho de Oliveira

Abstract

The COVID-19 pandemic forced educational institutions worldwide to adopt emergency remote teaching to continue the academic year. In this context, teachers were required to daily reorganize their pedagogical activities. This period was both challenging and promising in the educational context, as it led to the expansion of digital technology usage in the teaching and learning process. This study discusses the role of teachers and coordinators in the final grades of elementary education in Boa Vista, RR, and their use of technology. The general objective of this research was to analyze the implications of the Implementation Plan for Non-Presential Activities in incorporating digital information and communication technologies into the pedagogical practice of remote classes in public schools in Boa Vista, RR, during the COVID-19 pandemic. The theoretical framework for this work drew from Kenski (2019), Oliveira (2021), Almeida (2020), Mayer (2020), Lacerda (2020), and Julião (2020), which provide concepts and definitions related to education, technology, and teacher training. This qualitative exploratory research began with a literature review and a review of official documents guiding school administrators and teachers during the pandemic. Data collection involved questionnaires for 12 responding teachers and interviews with four pedagogical coordinators in the state of Roraima. Content analysis was employed to identify the aspects explored in the studies, their theoretical references, and conclusions. Categorization was established to group them based on their objects and approaches. The results revealed a series of challenges and opportunities related to the adoption of digital technologies in remote teaching. The pandemic necessitated a rapid transition to the virtual environment, requiring teachers and educational administrators to adapt quickly and significantly. In this context, digital technologies proved essential tools for ensuring the continuity of pedagogical activities, offering support and opportunities for interaction between teachers and students. However, due to limited infrastructure and the availability of mobile devices, computers, and internet access among the population in public schools in Boa Vista, printed materials were also used to some extent to maintain the teaching process. Among the main challenges identified were teachers' lack of familiarity and proficiency with digital tools and the need to adapt pedagogical practices to the virtual environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Coelho Freire, A. A., Mendes dos Santos, S. R., & Coutinho de Oliveira, M. E. (2023). In times of pandemic, the digital information and communication technologies in the state public education network in Boa Vista, RR. Scientific Journal Foundation Osorio, 8(1), 16-31. Retrieved from https://ebrevistas.eb.mil.br/rcfo/article/view/12201
Section
Artigos
Author Biographies

Angelo Augusto Coelho Freire, Programa de Pós-Graduação em Educação (UNESA)

Possui Graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2003), Especialização em Educação de Jovens e Adultos (UFRR-2007), Especialização em Gestão Pública Escolar (IFRR-2012), Mestrado em Ensino de Ciências (UERR-2015); Doutorando em Educação (2019) Universidade Estácio da Sá- RJ Linha de Pesquisa: Tecnologias da Informação e Comunicação e Práticas Educativas . Atualmente é Professor da Rede Pública de Ensino (Secretaria de Estado e Educação e Desporto de Roraima-SEED/RR), com o Cargo de Gestor Escolar. Tem experiência na área de Gestão Escolar; Tecnologias da Informação e Comunicação atuando principalmente nos seguintes áreas: Educação à Distância, Didática e Prática de Ensino, Estagio Curricular em Licenciaturas, Legislação Educacional, Currículo e Ensino, Gestão de Processos Educacionais, Educação Profissional e Tecnológica, Educação e Mídias Digitais, Avaliação Institucional. Currículo Lattes: https://lattes.cnpq.br/6592252846730285

Sonia Regina Mendes dos Santos, Programa de Pós-Graduação em Educação (UNESA)

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação - Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Estácio de Sá- UNESA, integrando a linha de pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação nos Processos Educacionais ( 2018 a 2020 / 2021 -2022). É líder do grupo de pesquisa Didática, tecnologias e formação docente, Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001), tendo realizado Pós-Doutorado em Educação na USP(2011). É Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1994), licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1980) e graduada em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense (1985). Atuou como professora do ensino fundamental de 1977até 1994. É professora associada aposentada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Faculdade de Educação da Baixada Fluminense/ Cursos de Licenciatura em Pedagogia e Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação das Periferias Urbanas ( de 1995-2017). Atuou como Pró-reitora Comunitária e de Extensão na Universidade Unigranrio ( 2004-2018). Compõe o quadro de avaliadores dos cursos de graduação junto ao INEP. Sua pesquisa na área educacional envolve os seguintes temas: tecnologias educacionais e didática, formação de professores, e extensão universitária, tendo publicações nestas áreas. É membro do Fórum de Extensão Universitária das IES particulares ( FOREXP) tendo atuado como presidente de 2016-2020, e reconduzida a presidência em agosto de 2022. Currículo Lattes: https://lattes.cnpq.br/6858518428711558 

Mário Eduardo Coutinho de Oliveira, Programa de Pós-Graduação em Educação (UNESA)

Mestre em Educação pela Universidade Estácio de Sá (2021). Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Fisica pela Faculdade de Humanidades Pedro II (1988). Pós graduado em Análise de Sistemas pela Pontifícia Universidade Católica (PUC-RIO) no ano de 1995. Pós graduado em Redes de Computadores e Internet pela Universidade Veiga de Almeida no ano de 1999. Pós graduado em Análise, Projeto e Gerência de Sistemas pela Pontifícia Universidade Católica (PUC-RIO) no ano de 2001. Atualmente é professor EBTT e coordenador da matéria de informática da Fundação Osório. Currículo Lattes: https://lattes.cnpq.br/2757191915693984